یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 - 2:19 قبل از ظهر

نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



ارسال پاسخ
تعداد بازدید 24
نویسنده پیام
in65 آفلاین


ارسال‌ها : 16
عضویت: 9 /8 /1391
سن: 25


محو کردن و از بین بردن تاتو (3)

یک توجه اولیه در درمان ضایعات پیگمانته خوش خیم می تواند تشخیص صحیح قبل از شروع به درمان باشد.

یک بیوپسی باید انجام شود در صورتیکه ملانوم یا سایر انواع بدخیمی ها در تشخیص افتراقی مطرح هستند. مثل tattoo removal، یک ریسک مشخص از تغییر رنگ یا اسکار در پوستهای تیره (فیتزپاتریک IV-VI) در از بین بردن ضایعات پیگمانته وجود دارد مراقبت جهت جلوگیری از هر گونه ریسک عوارض در این بیماران لازم است.

توقعات ضروری در درمان ضایعات پیگمانته:
لنتیگوها غالباً می توانند به طور کامل طی 3-1 جلسه درمان محو می شوند. اگرچه CALMS، هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب یا خال Ito, Ota ممکن است نیازمند درمانهای متعدد شاید به تعداد 10-5 جلسه باشند و حتی بعضی نمی توانند با هر تعداد جلسه درمان به طور کامل محو شوند.بیماران با خال Ota بایستی آگاه باشند که جزء اسکرال ضایعه با تکنیکهای در دسترس قابل درمان نیست. نتایج درمان لیزر ضایعات پیگمانته خوش خیم غالباً پایدار هستند. اگرچه به دلیل ارتباط بین در معرض قرارگیری فرض با اشعه نور ماوراء بنفش و گسترش بعدی لنتیگوها، بمیاران علی رغم یک پاسخ عالی، ممکن است ضایعه جدیدی در طی 4-3 سال پس از درمان موفقیت آمیز داشته باشند. این موضوع خصوصاً در بیمارانیکه از پوست خود مقابل اشعه آفتاب محافظت نمی کنند یا خود را موقع بیرون رفتن نمی پوشانند، دیده می شود.

درمان لنیتگوهای مخاطی در سندرم پوتز – جگر ممکن است نتایج خوبی معادل نتایج ضایعات پوستی داشته باشد.هزینه: قبل از شروع درمان ضایعات پیگمانته، این خلی مهم است که با بیمار راجع به قیمت درمان مشاوره کنیم، چرا که از بین بردن لنتیگوها غالباً بوسیله شرکتهای بیمه حمایت نمی شود. البته بعضی شرکتهای بیمه درمان لیزر CALMS، خال Ito, Ota را پرداخت می کنند. پزشکان در شارژ درمان ضایعات پیگمانته بسیار متفاوت هستند که به دلیل بازتاب خرید دستگاه مورد استفاده آنها (Qs Nd: YAG, Qs Alexandrite, Qs ruby, IPL) تعداد ضایعات تحت درمان و زمانی که برای درمان صرف می شود، می باشد.


توقعات مورد انتظار در درمان تاتو :

همانطور که در بالا توضیح داده شد، غالباً 20-5 جلسه درمان برای بیرنگ کردن واقعی با محو تاتو لازم است. و حتی پس از جلسات متعدد بعضی تاتوها نمی توانند بطور کامل با تکنیکهای فعلی لیزر از بین برود. حتی موقعی که محو شدن کامل یا نزدیک به کامل ایجاد شد. هنوز یک هاله «روح مانند» از رنگها از شکل اصلی تاتو به نظر می رسد. تاتوهای آبی تیره یا سیاه بهتر از درمان پاسخ می دهند ولی زرد، قرمز و سبز به طور ضعیف یا ناکامل به درمان پاسخ می دهند. درمان تاتوهای سفید یا تاتوهای Flesh – tased نباید به وسیله پزشکان بی تجربه انجام شود، چرا که ممکن است، تغییر رنگ سیاه تیره تر با خاکستری رنگ دائمی را بلافاصله به دنبال لیزر Q-switched ایجاد کند که غیر ممکن است از بین برود. وقتی یک تاتو به طور کامل بوسیله درمان از بین می رود، غالباً دائمی است.


هزینه ها:

در درمان تاتو، تفاوتهای وسیعی در تحت درمان با لیزر است. نه تنها قیمت خالص لیزر Q switched zuby – Nd: YAG و Alexandrite متفاوت است بلکه سایز و تعداد جلسات درمان مورد نیاز برای به دست آوردن حداکثر پاک شدگی پیگمان بسیار متفاوت است.از بین بردن تاتو، غالباً بوسیله شرکتهای بیمه حمایت نمی شود، مگر در بعضی موارد نادر، حمایت می تواند شامل لیزر از بین برنده تاتوهای Medical که در رادیاسیون تراپی انجام می شود، تاتوهای حادثه ای ناشی از انفجارها یا ابزار آلات صنعتی و حوادث جاده ای و تاتوگرانولوما که نیازمند استفاده از Ablatrie Co2-laser برای درمان مناسب است. کافی است که بگویم بعضی تاتوهای بزرگ، مقاوم و چند رنگ ممکن است نیازمند درمانهای گران قیمت جهت کم رنگ شدن، بی رنگ شدن یا رضایت بیمار باشد.
دکتر محمدعلی نیلفروش زاده

دوشنبه 15 آبان 1391 - 00:40
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
ارسال پاسخ



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :